پنج راهکاری که به اکران امروز سینما کمک میکند
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۸۹۸۵
به گزارش قدس آنلاین، سینمای ایران هماکنون ۱۱۰ هزار صندلی فعال در سینماها دارد که این تعداد صندلی، مناسب برای پذیرش هشت فیلم دارای سرگروه و نهایتا یک فیلم در گروه آزاد است. البته ظرفیت سینمای شهرستانها نیز به دلیل محدودیت، به فیلمهای پرمخاطب اختصاص مییابد که نتیجه این وضعیت، ضریب اشغال بالای صندلیها توسط چند فیلم پرفروش صدر جدول است و سایر فیلمها که در بهترین حالت، ۷۰ درصد از تمامی آثار نمایش (اکران) را شامل میشود، با ضریب بسیار پائینی، شکستهای سنگینی را در گیشه تجربه میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اتفاق در شرایط کنونی که ۱۸ فیلم به روی پرده است، به نفع فقط پنج فیلم ابلق، دوزیست، تیتی، انفرادی و تاحدودی علفزار است و ۱۳ فیلم دیگر، بدون اقبال خاصی، بعد از چند هفته نمایش و در حالی که نتوانسته سالنها و صندلیهای چندانی را به خود اختصاص دهد، از پرده پائین میآیند. در همین رابطه، چند پیشنهاد اجرایی میتواند تاحدود بسیاری، عدالت نسبی را در نمایش رقم زده و اثرات سوء فیلمسوزی را تاحدود قابلتوجهی کاهش دهد.
۱. در نیمه نخست دهه ۹۰، شورای صنفی نمایش تا حدود بسیاری به سرگروهها و استاندارد کف فروش معتقد بود. این قاعده در نیمه دوم این دهه و به ویژه طی ماههای گذشته، چندان جدی گرفته نمیشود. وقتی سینمای ایران دارای هشت سرگروه است و کف فروش، چندان رعایت نمیشود، نتیجه آن، به بی نظمی شبیه است که سینمای ایران را مانند پایانه ای شلوغ و فقط در حال تردد فیلم نشان میدهد.
بنابراین اگر نمایش، به سینمای سرگروه متعهد بماند و برای هر فیلم، یک سقف زمانی حداقلی و البته ثابت در نظر گرفته شود، نهتنها وضعیت عدالت در نمایش تا حد قابل قبولی ترمیم میشود بلکه دیگر شاهد این حجم ترافیک مخرب نیز نخواهیم بود که طی آن حدود ۷۰ درصد فیلمها قربانی شود.
۲. یک مشکل بزرگ نمایش کنونی، باقیماندن برخی فیلمهای کممخاطب در چرخه نمایش، تا مدتها است. فیلمهایی که بهواسطه برخورداری از تهیهکننده و پخشکننده قدرتمند، با وجود آنکه هفتهها از کف فروش افتاده، اما همچنان تعدادی سالن را تحت اشغال داشته و فضا را برای فیلمهای جدیدتر باز نمیکند. اگر بندی برای تعیین قطعی کف فروش در آئیننامه اندیشیده شده و در اجرا نیز به آن پایبند بمانند، قطعا فضایی ولو محدود برای فیلمهای جدیدتری که تشنه سالن هستند، باز خواهد شد و نمونه فیلمهایی از این دست، هماکنون در نمایش سینماها مشهود است.
۳. هماکنون حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ فیلم آماده نمایش وجود دارد و این ترافیک، سبب شده تا شورای صنفی نمایش به ابتداییترین شکل ممکن، نسبت به نمایش چند فیلم در هر هفته اقدام کند؛ حال آنکه این اتفاق سبب شده تا بر ترافیک نمایش افزوده شده و بر میزان مهیبتر شدن فیلمسوزی افزوده شود.
اینکه این شتاب برای نمایش، از سوی مدیران بالادستی به شورا دیکته شده و یا بهعنوان اهرمی در جهت کوتاه کردن صف نمایش، بهعنوان راهکاری مبتکرانه در نظر گرفته شده است، به صلاح سینمای امروز ما نیست و یک آهنگ کند برای نمایش، آسیبی را به این چرخه وارد نمیکند. تنها مزیت این شکل نمایش، کوتاه کردن صف طولانی نمایش است؛ بدون آنکه آورده چندانی نصیب سینمای ایران شود.
ابتدا علفزار اکران شد؛ این فیلم تا خواست جای خود را باز کند، تیتی به روی پرده آمد که سبب سرشکن شدن فروش علفزار شد. تیتی تا خواست خودی نشان دهد، دوزیست اکران شد که عملا جلوی فروش بیشتر علفزار و مخصوصا تیتی را گرفت. یک هفته پس از اکران دوزیست نیز ابلق به روی پرده رفت که فروش ۳ فیلم دیگر را سرشکن کرد۴. شخص رئیس سازمان سینمایی و برخی مدیران سینمایی از همان ابتدا عنوان کردند که مشکل صف طولانی نمایش را با روشهای جایگزینی چون نمایش در ویاودی حل میکنند. راهکار هوشمندانهای که مشخص نیست تاکنون به چه علتی اجرایی نشده است. باید پذیرفت که حجم زیادی از فیلمهای اکران، مناسب پرده سینما نیستند و باید در پلتفرمهای اینترنتی منتشر شوند که اتفاقا در آن مقیاس، با حاشیه فروش بهتری نیز مواجه میشوند اما مشخص نیست این فیلمها به چه دلیل، هم در فصل طلایی اکران به روی پرده میروند و هم امروز که سینماها به دلیل ماه محرم، در یک رکود نسبی به سر میبرند، سالنهایی را در اختیار دارند.
در هالیوود نیز سالانه حدود ۹۰۰ فیلم ساخته میشود که در خوشبینانهترین حالت، حدود یکسوم آن به پرده راه یافته و مابقی، از طریق سامانههای ویاودی منتشر میشود. بنابراین با حذف فیلمهایی که چندان برای نمایش روی پرده مناسب نیستند، میتوان ضمن چابکسازی اکران، به پویایی مقوله نمایش آثار و واقعی شدن گیشه سینماها کمک شایانتوجهی نمود.
۵. یکی از وجوه مهندسی در نمایش، فارغ از مواردی که عنوان شد، تنوع گونه است؛ اصلی که امروز اصلا رعایت نشده است. به پنج فیلم نخست گیشه نگاه کنیم: ابلق، دوزیست، انفرادی، تیتی و علفزار. چهار فیلم از این پنج فیلم، متعلق به سینمای اجتماعی است که هر یک از آنها میتوانست در یک نمایش مستقل و بدون تلاقی با آثار اجتماعی مهم دیگر، یک جریان پرسود را برای سینمای ایران رقم بزند اما ابتدا علفزار به نمایش درآمد؛ این فیلم تا خواست جای خود را باز کند، تیتی به روی پرده آمد که سبب سرشکن شدن فروش علفزار شد. تیتی تا خواست خودی نشان دهد، دوزیست نمایش داده شد که عملا جلوی فروش بیشتر علفزار و مخصوصا تیتی را گرفت. یک هفته پس از نمایش دوزیست نیز ابلق به روی پرده رفت که فروش سه فیلم دیگر را سرشکن کرد و سبب شد تا مخاطبان سینمای اجتماعی که شاید ماهی یک تا دو بار به سینما میروند، نتوانند از همه این فیلمها استقبال کنند.
در مقابل این فیلمهای اجتماعی، تنها یک کمدی انفرادی به روی پرده است که رقابت نامتوازنی را با سینمای اجتماعی شکل داده است. دو کمدی دیگری که به روی پرده هستند نیز نتوانستند مخاطبان انفرادی را به سبد خود متمایل کنند.
بنابراین بسیار عجیب است که چرا شورای صنفی نمایش از میان آثار کمدی بدون مشکلی که صاحبان آن رغبت خوبی برای نمایش فیلم های خود دارند، آثاری را به روی پرده نمیفرستند و حالا که به نوعی این کار را انجام ندادهاند، چطور چهار فیلم پرفروش سینمای اجتماعی را به جان هم انداختهاند تا یک فیلمسوزی آشکار را در این مقیاس به راه بیاندازند؟ ضرورت دارد تا با یک تنوع مهندسیشده از گونههایی که فیلم ها دارد، مقوله نمایش را چابک کرده و ضمن پرمخاطبشدن بیشتر فیلمها، گیشه را نیز با رونق هوشمندانهتری مواجه کند.
این پنج مورد، نکاتی هستند که به وضعیت نمایش کنونی سینما، سر و سامانی نسبی میبخشد اما اینکه شاید در پشتپرده، مواردی وجود داشته باشد که اجازه ندهد تا این راهکارها اجرایی شود، تدابیری را میطلبد که باید برای یک نمایش هوشمند، آنها را برداشت تا با فراغ بال و آسودگی بیشتری به استقبال گیشه ششماهه دوم امسال برویم.
منبع: ایرنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سینما ایران سینمای اجتماعی سینمای ایران روی پرده برای نمایش تا خواست کف فروش علف زار فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از رکوردها تا یک تفاهمنامه تئاتری و...
رکوردهای از فروش سینماها، پیش فروش اجرای خرداد ماه صابر ابر، اتاق فرار پرمخاطب در هنر و تجربه، یک تفاهم نامه همکاری تئاتریها با ارتش و... از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.
فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران در هفتهای که گذشت رکورد تازهای به ثبت رساند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، روزهای پنجشنبه، ششم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۱ میلیارد تومان و جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومان، پرفروشترین روزهای سینمایی هفته گذشته بودند که این ارقام خبر از ثبت رکوردی تازه برای فروش روزانه سینمای ایران میدهند.
همچنین سهشنبه چهارم اردیبهشت با ۱۹۰ هزار و ۶۰۸ نفر، بیشترین تعداد بیننده هفته گذشته را داشت.
فیلمهای سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان، «بیبدن» با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان و «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان به ترتیب، فروشهای میلیاردی و رتبههای اول تا ششم جدول فروش هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.
فیلم های سینمایی «آپاراتچی» با فروش بیش از۴۹۵ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از۳۳۱ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۸۶ میلیون تومان و «روشن» با فروش بیش از۵ میلیون تومان در رتبههای هفتم تا دهم جدول فروش هفته اول اردیبهشت قرار گرفتند.
پیشفروش بلیت اجراهای ماه خرداد نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر آغاز شد.
نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانیخرم و کار صابر ابر از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در بلکباکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفته است.
با پایان بلیت اجراهای ماه اردیبهشت «امشب به صرف بورش و خون»، پیشفروش بلیت ۲۰ اجرای این نمایش در ماه خرداد، از طریق سایت تیوال آغاز شد.
دانشجویان رشتههای مختلف میتوانند در «یکشنبههای دانشجویی» با تخفیف به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.
صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه میبرد.
دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقیلو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانهای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، دستیار کارگردان: جواد باقری، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.
پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر میآید
نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.
«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «همآغاز» بهعنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.
خاکزاد پیش از این در نمایشهای «بک تو بلک»، «تنهایی و تنهایی وطنهایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.
اطلاعات بیشتر و بلیتفروشی نمایش «بیرون پشت در» بهزودی اعلام میشود.
«اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «گروه سینمایی هنر و تجربه» شد.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» مورد استقبال مخاطبان، هنرمندان و چهرههای فرهنگی قرار گرفت و توانست عنوان پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه را در میان ۱۰ بسته اکران شده در هنر و تجربه را از آن خود کند.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» که شامل ۵ فیلم کوتاه «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسدالهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان، «رویای نیمهجان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است.
در گروه سینمایی هنر و تجربه (از سال ۹۸ تاکنون) بسته ۵ فیلم کوتاه «یلدای کوتاه»، بسته ۶ فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، بسته ۶ فیلم کوتاه «بازگشت کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «وضعیت قرمز»، بسته ۵ فیلم کوتاه «پنجِ گان کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «یک سانس؛ چند رویا»، بسته ۵ فیلم کوتاه «ژانر وحشت» و بسته ۶ فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» پیش از این اکران شده بود.
گروه سینمایی هنر و تجربه به پیشنهاد و استقبال فیلمسازان جوان حوزه فیلم کوتاه از سال گذشته تاکنون اکران ۲۱ فیلم کوتاه را در کارنامه خود ثبت کرده است.
بلیتفروشی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در سامانههای بلیتفروشی سینماتیکت، ایران تیک، آی تیکت و گیشه هفت همچنان ادامه دارد.
نمایش و نقد "آسمان غرب" در فرهنگسرای ارسباران
فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن نقد و بررسی میشود.
فیلم سینمایی «آسمان غرب» ساختهی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میثم مولائی تدوین، کورش جاهد کارشناس مجری و جمعی دیگر از عوامل فیلم نقد و بررسی میشود.
این فیلم با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهندوستی خلبان شهید علیاکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر میکشد.
میلاد کیمرام (در نقش شهید شیرودی)، امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران فیلم سینمایی آسمان غرب هستند.
علاقمندان برای حضور در ششصد و سیزدهمین نشست باشگاه فیلم تهران میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شمارههای ۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند. همچنین برای رزرو صندلی نیز میتوانند به سایت سینماتیکت مراجعه کنند.
استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینماهای تصویر شهر/ ثبت رکورد پرمخاطب ترین روز سال برای ملت و باغ کتاب
در دو روز پایانی هفته گذشته سینماهای موسسه تصویر شهر میزبان بیش از ۱۸ هزار مخاطب بود.
به گزارش روابط عمومی موسسه تصویر شهر، با اضافه شدن فیلم «مست عشق» به چرخه اکران، سینماهای این موسسه در دو روز پایانی هفته گذشته ۱۸ هزار مخاطب را جلب کردند که در روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه سینماهای ملت و باغ کتاب رکورد پرمخاطب ترین روز سال را برای خود ثبت کردند.
«پردیس سینما گالری ملت» با ۴۳ درصد ضریب اشغال صندلی که قریب به ۷ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار استقبال آن مربوط به فیلمهای «مست عشق»، «تمساح خونی»، «بی بدن» بوده است.
«پردیس سینمایی باغ کتاب» که از بهمن ماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، در دو روز پایانی هفته گذشته با نزدیک به ۵ هزار مخاطب، بیشترین سهم از فروش فیلم «مست عشق» را داشته است.
«پردیس سینمایی راگا» نیز از پرمخاطبترین سینماهای جنوب شهر تهران، با یک سالن مدرن و دو سالن ممتاز، در این دو روز با بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال صندلی، بیش از ۳ هزار نفر را به سینما کشانده است.
در پردیسهای سینمایی «تماشا» و «رازی» نیز «مست عشق»، «تمساح خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» پرمخاطبترینهای این دو سینما بوده اند و هر کدام از سینماها به ترتیب تعداد ۱۸۰۰ و ۱۰۰۰ مخاطب را در دو روز پایانی هفته گذشته ثبت کرده اند.
موسسه تصویر شهر از موسسههای زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که مدیریت پنج پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت آباد هر کدام با سه سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان رازی با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقمندان به سینما است.
کارگاه آشناسی با عکاسی فیلم در موزه سینما
موزه سبنمای ایران کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما را برگزار می کند.
در ادامه برگزاری کارگاه های تخصصی در موزه سیتما، کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیر عابدی عکاس شناخته شده سینما برگزار می شود.
این کارگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود و علاقمندان برای ثبت نام و شرکت در این کارگاه می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند.
clubmuseum.ir/workshops/۴۵
به شرکت کنندگان در پایان کارگاه گواهی حصور داده می شود.
امیر عابدی از سال ۱۳۶۷ به صورت جدی عکاسی را در سینما آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ده ها فیلم بلند سینمایی ، مجنوعه تلویزیونی ، تیاتر و فیلم کوتاه را انجام داده است.
وی تاکنون جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم از جشنواره فیلم فجر را برای عکاسی فیلم سه زن، و تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای عکاسی فیلم مزرعه پدری را بدست اورده است.
عابدی عکاسی فیلمهایی همچون: نسل سوخته، شب یلدا، چهارشنبه سوری ، آلزایمر، یک شهروند کاملا معمولی، جاده قدیم، ساکن طبقه وسط، زندان زنان، قرمز، پرواز در نهایت، سریال مدار صفر درجه و ... را بر عهده داشته است.
مدیر کل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به منظور همکاری متقابل، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
حجتالاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامههای برگزیده گفتوگو و تفاهم کردند.
در جلسهای که با حضور حجتالاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایشهای خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگانها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه روند.
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروههای اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتوگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامههای برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتوگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنوارههای برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامهنویسی در آن شرکت خواهند کرد.
همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامهنویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.
درپایان این جلسه، گفتوگوهای اولیه درخصوص احیای سالنهای ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.
این باکس خبری به روز رسانی میشود.