Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@21:09:22 GMT

گیشه در انحصار بازیگران پرفروش

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۹۲۷۶

گیشه در انحصار بازیگران پرفروش

این در حالی است که پیش‌فروش این دو فیلم یعنی «دوزیست» و «کوزوو» از اوایل هفته جاری در سایت‌های فروش بلیت آغاز شده بود. اما بد نیست در ابتدای این گزارش اشاره‌ای داشته باشیم به فیلم‌های تازه‌ای که قرار است اکران خود را آغاز کنند.
«دوزیست» به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی در سال ۹۸ ساخته شد و در بخش سودای سیمرغ سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم که از معدود آثار اکران نشده جشنواره سی‌وهشتم است پس از سه سال از فردا روانه اکران می‌شود. براساس آنچه سامانه سمفا از میزان پیش‌فروش بلیت این فیلم نشان می‌دهد تاکنون بیش از هزار قطعه بلیت در ۱۷۰ سانس آن به فروش رفته است.
اما برزو نیک‌نژاد که این روزها با سریال کمدی «آفتاب‌پرست» در شبکه نمایش خانگی حضور دارد، «دوزیست» را با داستانی جدی و درون‌مایه‌ اجتماعی ساخته است. «دوزیست» داستان پسری به نام عطا را روایت می‌کند که در گاراژی در جنوب شهر با پدرش زندگی می‌کند و دو تن از دوستان خود را به خانه راه داده اما اتفاقاتی در جریان است که همه چیز را به هم می‌ریزد. در خلاصه داستان این اثر هم آمده؛ «حمید، دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، میره زیر دست و پا له میشه».

حضور سه بازیگر مطرح در «دوزیست»
البته وقفه‌ای که از تولید تا اکران «دوزیست» به وجود آمد به نفع فیلم تمام شد؛ چرا که طی این مدت هر سه نقش اصلی فیلم یعنی پژمان جمشیدی، جواد عزتی و هادی حجازی‌فر در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های موفق شبکه نمایش خانگی آثار پرمخاطبی داشتند و همین مسئله در نهایت برگ برنده‌ای برای «دوزیست» خواهد بود و حضور سه بازیگر مطرحِ این روزها اتفاقی مثبت در یک فیلم است که تأثیر بسزایی در فروش آن هم خواهد داشت.از طرفی دیگر سعید پورصمیمی، بازیگر کم‌حاشیه و گزیده‌کارسینما که به تازگی درگیر حاشیه‌های فیلم «برادران لیلا» و البته جنبش می‌تو شده بود با این فیلم به سینما بازمی‌گردد. آخرین حضور این بازیگر قدیمی در سینما مربوط به سال ۹۷ و فیلم «کلمبوس» است و البته از آخرین نقش‌آفرینی‌های درخشان او «یه حبه قند» در ذهن‌ها باقی مانده اما بد نیست این را هم بدانید که پورصمیمی با نقشی متفاوت و جذاب در «دوزیست» حاضر شده که تماشایش قطعاً خالی از لطف نخواهد بود و بازی‌اش در یادها خواهد ماند.

یک کمدی دیگر به جمع رقیبان پیوست
این روزها که بازار کمدی داغ است شاهد اکران یک فیلم تازه در این ژانر خواهیم بود؛ «کوزوو» به کارگردانی میثم‌ هاشمی‌طبا و تهیه‌کنندگی حسن کلامی از فردا به جمع رقیبان کمدی خود می‌پیوندد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «معدنچیا میگن: هر چی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش می‌کنی. به عقیده اونا، الماسه که آدمشو پیدا می‌کنه. اونه که تصمیم می‌گیره دست کی بیوفته و رو انگشت کی بشینه...». «کوزوز» از تولیدات سال ۱۴۰۰ است و کوروش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی، بهاره کیان‌افشار، گوهر خیراندیش و بهناز جعفری بازیگران آن هستند.
به نظر می‌رسد کمدی‌های اخیر سینمای ایران در اختیار بازیگرانی ثابت و با فرمول ساخت مشخصی است. اینکه «کوزوو» در این رقابت چطور می‌خواهد گلیم خودش را از آب بیرون بکشد پرسشی است که باید منتظر جوابش در اکران ماند. هر چند پیش‌فروش بلیت‌های این فیلم خبر از یک استقبال گرم نمی‌دهد و «کوزوو» طی روزهای اخیر کمتر از ۱۰۰ قطعه بلیت فروخته است. طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش قرار بود «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا نیز از فردا در سرگروه سینما هویزه اکران خود را آغاز کند اما در هفته‌ای که گذشت تنها دو فیلم «دوزیست» و «کوزوو» اقدام به پیش‌فروش بلیت‌های خود کرده بودند.

آیا فروش فیلم‌ها صعودی خواهد شد؟
در حال حاضر فیلم‌های «تی‌تی»، «بازیوو»، «پیتوک»، «زالاوا»، ‌«علف‌زار»، «روز ششم»،‌ «هناس»، «طلاخون»، «بدون قرار قبلی»، «بی‌صدا حلزون» و «والدین امانتی» روی پرده سینماها هستند. اما هفته گذشته و پیش از تعطیلی سینماها به مناسبت ایام عزاداری با توقف اکران کمدی‌ها فروش سینماها اُفت قابل توجهی را پشت سر گذاشت و اگرچه «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در چهارمین هفته اکران به صدر جدول فروش هفتگی صعود کرد و همچنان نیز در کنار «علف‌زار» فروش خوبی را تجربه می‌کند اما با این حال توقف اکران کمدی‌ها تأثیر مستقیمی روی کاهش فروش فیلم‌ها داشته است؛ این در حالی است که می‌توان ترکیب فیلم‌های روی پرده را یکی از کامل‌ترین چینش‌ها از نظر ژانر در نظر گرفت اما باز هم مخاطبان سینما آنچنان که انتظار می‌رود از فیلم‌ها استقبال نمی‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید با اکران فیلم‌های تازه و البته نمایش فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار به سرگروهی سینما کورش که براساس اعلام دبیر شورای صنفی با پایان اکران فیلم «بازیوو» روی پرده خواهد رفت، گیشه تکانی خواهد خورد یا نه.

خبرنگار: صبا کریمی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جواد عزتی گیشه اکران فیلم سینما فیلم سینمایی فروش بلیت پیش فروش فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۹۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق آزمندیان، مدیر کل مالکیت فکری وزارت دادگستری درباره مفهوم مالکیت فکری، گفت: مالکیت فکری یا دارایی‌های نامشهود به معنای یک تلاش معرفتی است که توسط یک پدیدآورنده صورت می‌گیرد و ماحصل این نوآوری، یک محصول و یا خدمتی می‌شود که در دنیای بیرون تجلی پیدا می‌کند، لذا دارایی که از فکر و اندیشه نشأت می‌گیرد دارایی فکری نامیده می‌شود و دارای تقسیم بندی است.

مدیرکل مالکیت فکری وزارت دادگستری، اظهار کرد: ایده‌ای که پشت ساخت یک محصول است، در دنیای واقع، تبدیل به یک محصول شده به عنوان مثال میز مصداقی از دارایی فکری است که به آن طرح صنعتی می‌گوئیم به همین دلیل هر آنچه که ما در دنیای پیرامون خود داریم نشأت گرفته از فکر و اندیشه بشری است.

آزمندیان، افزود: تلاش‌هایی که درصدد است تا با استفاده از افکار و اندیشه‌های نو دنیا را جایی بهتری برای زیستن، توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی کند باید حفاظت و حمایت شود، بنابراین همین تلاش‌های فکری و معرفتی نیاز به حمایت‌های قانونی دارد که در این جا است که مالکیت فکری ورود پیدا می‌کند و در تلاش است که از اندیشه‌ها و افکار جدید حمایت کند و حق را به صاحب حق که صاحب اندیشه و ایده است برساند.

وی در ادامه به مصادیق مالکیت فکری اشاره کرد و گفت: معتقدیم که سقف مالکیت فکری بر روی دو پایه‌ی اصلی مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری استوار است که مالکیت صنعتی را به اختراع، طرح صنعتی، علامت تجاری، اختراعات کوچک، نشانه‌های جغرافیایی، اسامی مبدا و مواردی از این دست تقسیم می‌کنیم.

مدیرکل مالکیت فکری وزارت دادگستری، ادامه داد: رکن دیگری که سقف مالکیت فکری بر آن قرار می‌گیرد مالکیت ادبی و هنری است که آن را حق مؤلف یا حق نشر می‌نامیم که شعبه دیگری به نام حقوق مرتبط دارد؛ به عنوان مثال یک اثر سینمایی نشأت گرفته از یک نمایش نامه‌ای است که یک مؤلفی آن را نوشته و این نمایشنامه تبدیل به فیلم می‌شود که به آن حقوق مجاور یا حقوق مرتبط هم اطلاق می‌شود.

آزمندیان، گفت: بنابراین یک شعبه مالکیت صنعتی و یک شعبه مالکیت ادبی و هنری داریم که این دو سقف مالکیت فکری را نگه می‌دارند و به عنوان ستون‌های اصلی هستند و یک سری نهادهای حقوقی هم به عنوان نهاد واسط این دو تلقی می‌شوند.

وی درباره وضعیت مالکیت فکری در ایران نیز گفت: قوانین و مقررات در کشور ما جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است؛ ما سعی کردیم به تبعیت از پیشرفت‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد از این روند تبعیت کنیم، اما به اندازه‌ای که لازم است نتوانستیم بهره بهره برداری کنیم.

مدیر کل مالکیت فکری وزارت دادگستری، تصریح کرد: در همه دنیا حقوق مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای حمایت از منافع اقتصادی پدیدآورندگان است، بنابراین حقوق ابزار حمایت است و هدف نیست، اما یک جانمایی که به اشتباه در کشور ما ایجاد شده این است که حقوق خود به هدف تبدیل شده است؛ در همه جای دنیا حقوق مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای تضمینی منافع مادی و اقتصادی است یعنی در تمام کشورها، شرکت‌ها و اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ابزار حقوق را به عنوان حفاظت از منافع مادی شأن استفاده می‌کنند، اما در کشور ما تنها به صرف گرفتن یک گواهینامه به عنوان سند مالکیت، اتکا و بسنده می‌شود و بهره برداری از حقوق مالکیت فکری به عنوان ابزار حمایت از منافع اقتصادی صورت نگرفته است.

آزمندیان، خاطرنشان کرد: ما مالکیت فکری را به عنوان یک هدف، اما سایر کشورها آن را به عنوان یک وسیله تلقی می‌کنند.

وی یادآور شد: برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۰۴ قانون علامت تجاری و پس از آن در سال ۱۳۱۰ نیز قانون علائم و اختراعات به تصویب رسید؛ ما در این سال‌ها و حتی بعد از آن، خود که تولید کننده نبودیم و اختراعی هم نداشتیم، اما از آن جایی که ما وارد کننده محصولات کشورهای دیگر بودیم و باید از محصولات، نوآوری‌ها و علائم تجاری آن کشورها حمایت می‌شد، مکانیزم‌ها و سازوکارهای قانونی نیاز داشتیم لذا یکی از موضوعاتی که باعث شد ما مالکیت فکری را از بعد حقوقی آن بیشتر نگاه کنیم و از منافع اقتصادی آن بهره برداری نکنیم مربوط به این جریان است که ریشه تاریخی دارد.

مدیرکل مالکیت فکری وزارت دادگستری، ادامه داد: موضوع دیگری که به این مسئله دامن زد این بود که سیاست‌گذار جانمایی مالکیت فکری را حتی تا همین امروز اشتباه انجام داده است؛ اگر سه بازار تولید ایده، بازار تولید محصول و بازار مصرف کالا و خدمات را متصور شویم آنچه که در دنیا اتفاق افتاده این است که مالکیت فکری و حقوق انحصاری که به دارنده حق اختراع، علامت تجاری، طرح‌های صنعتی و سایر مصادیق می‌دهند در دو بازار تولید محصول و مصرف است به این ترتیب که اگر تولید کننده‌ای از ایده‌ای سریع‌تر استفاده کرد قانون‌گذار و حاکمیت به او انحصار می‌دهد و در بازار مصرف هم تنها او است که می‌تواند آن محصول را عرضه کند و دیگر تولیدکنندگان حق کپی از آن ایده را ندارند، اما ما مالکیت فکری را در حوزه پدیدآورنده ایده و نوآوران مورد توجه قرار دادیم در صورتیکه اساساً موضوع مالکیت فکری، بازار و اعطای انحصار به تولید کننده و عرضه کننده است.

آزمندیان، تصریح کرد: انحصار در ساخت و تولید، انحصار در فروش، انحصار در واردات، انحصار در عرضه و انحصار در ذخیره، پنج حقی است که مالکیت فکری اعطا می‌کند، اما در کشور ما هیچکدام از این پنج حق به درد خود پدیدآورنده ایده نمی‌خورد. پدیدآورندگان ایده که خود امکان تولید، عرضه و یا واردات ندارند بنابراین باید به سمت بازار هدایت شوند که در کشور ما این مسئولیت را دولت بر عهده گرفته که با توجه به مسئولیت‌های فراوان، نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد ضمن آنکه اساساً صلاحیت آن را هم ندارد.

وی تاکید کرد: در مابقی کشورها، جانمایی مالکیت فکری در بازار تولید و بازار مصرف است و زمانی که انحصار به بازار تولید اعطا می‌شود قدر این انحصار را می‌داند و از افراد نخبه و متخصص دعوت می‌کند. به همین دلیل است که عمده اختراعات در دنیا یعنی بیش از ۹۸ درصد اختراعات متعلق به اشخاص حقوقی است در حالی که در کشور ما اشخاص حقیقی تملک بسیاری از اختراعات را دارند.

در نظام‌های حکومتی دولت محور، مالکیت فکری ضعیف‌تر است

مدیرکل مالکیت فکری وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: در نظام‌های حکومتی دولت محور، مالکیت فکری ضعیف‌تر است و مالکیت فکری متعلق به کشورهایی است که حجم بازار در آنجا بزرگ‌تر و رقابت شدیدتر است.

آزمندیان اظهار کرد: ما بعد از سال ۱۳۸۴ با علم به این مسئله که اگر می‌خواهیم به معنای واقعی وارد بازار رقابتی شویم، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را داشتیم و به سمت بازاری کردن اقتصاد خود رفتیم، اما اینکه در این فرآیند تا چه حد موفق بودیم جای بحث دارد.

وی اظهار کرد: جالب است با علم به این مسئله شاهد آن هستیم که هرروز حمایت‌های مالی که برای انجام جستجوی اختراعات، ثبت علائم تجاری و طرح‌های صنعتی صورت می‌گیرد توسط نهادهای دولتی از اشخاص و ذی‌نفعان حقیقی هنوز هم افزایش پیدا می‌کند. ما هنوز هم با علم به اینکه نباید مالکیت فکری را در بازار اول قرار دهیم این کار را انجام می‌دهیم، سیاست گذار نیاز به تغییر جهت و مسیر سیاست گذاری دارد که باید این اتفاق بیفتد و تا زمانی که این کار صورت نگیرد ما در همین مسیر باقی خواهیم ماند.

مدیرکل مالکیت فکری وزارت دادگستری، افزود: قوانین حمایتی بسیار زیادی داریم که به‌روزرسانی این قوانین و مقررات هرروز بیشتر می‌شود، اما بهره برداری مالی و مادی مان کمتر می‌شود، یک بدنه بسیار بزرگی داریم منتها هسته این پوسته عظیم خیلی کوچک است.

آزمندیان، گفت: زمانی که با مقامات سازمان جهانی مالکیت فکری صحبت می‌کنیم عنوان می‌کنند کشور ایران که به دلیل دولتی بودن و درگیر بودن با تحریم‌ها، اقتصاد محدودتری نسبت به کشورهای اروپایی دارد چگونه این حجم از علائم تجاری را ثبت می‌کند. رتبه‌بندی ما در دنیا در حوزه علائم تجاری نزدیک به ۱۲۰ است و در سال نزدیک به صد هزار علامت تجاری ثبت می‌کنیم و سوال اینجا است که بازاری که عرضه کل پایینی دارد علامت تجاری به چه کار آن می‌آید؟ بنابراین ما در مسیری افتاده‌ایم که بهره‌برداری مالی و مادی نداریم و یکی از مهمترین چالش‌های ما در حوزه نظام حقوق مالکیت فکری این است که پوسته مالکیت فکری ما بسیار گسترده شده در حالی که محتوای آن بسیار محدود است.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲، کشور چین یک میلیون و ششصد هزار اظهارنامه اختراع، کشور آمریکا حدود نهصد و شصت هزار اظهارنامه اختراع، کشور ژاپن حدود سیصد هزار اظهارنامه اختراع دریافت کرده‌اند در حالی ما حدود ۸ هزار اظهارنامه دریافت کرده‌ایم، در مسیری رقابت می‌کنیم که هرچه تلاش می‌کنیم نمی‌رسیم لذا به نظر بنده ما باید در حوزه‌ای که نقطه قوت ما است باید سرمایه گذاری کنیم و آن هم در حوزه مالکیت معنوی و ادبی و اقتصاد خلاق است.

لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری حدود دو دهه است که بین دولت و مجلس در رفت‌وآمد است

مدیرکل مالکیت فکری وزارت دادگستری، گفت: طیف بسیار زیادی از نخبگان ما در حوزه مالکیت ادبی و هنری فعال هستند، چرا قانون گذاران ما در دولت‌های گذشته برای به روز رسانی قواعد اقدامی انجام نداده‌اند؟ لایحه‌ای تحت عنوان لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری داریم که نزدیک به دو دهه است که بین مجلس و دولت در رفت‌وآمد است. این موضوع یک سری دلایل فنی دارد، اما بنده احساس می‌کنم که بحث‌هایی که مطرح می‌شود بهانه است و اگر نخبگان ما دور یک میز بنشینند می‌توانند موضوعات را تعیین تکلیف کنند، اما به نظر می‌رسد که تعارض منافع باعث شده که قانون حمایت از مالکیت ادبی و هنری به‌روزرسانی نشود.

کد خبر 6089502

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»